KELAS RANCANGAN KHAS
PENGENALAN
Kelas Rancangan Khas adalah salah satu daripada program Kementerian Pelajaran Malaysia. Pelajar KRK adalah pelajar cemerlang yang mendapat 5A atau 4A dalam peperiksaan UPSR dan tidak mendapat tawaran ke Sekolah Berasrama Penuh. SMK Palong Sebelas (F) merupakan salah satu dari empat sekolah di Daerah Jempol yang ditawarkan program ini.
SMK Palong Sebelas (f), Gemas telah melaksanakan Program Kelas Rancangan Khas mulai tahun 2004. Kemasukan pelajar KRK adalah di bawah kelolaan Pejabat Pelajaran Daerah Jempol dan Jelebu. Kelas Rancangan Khas SMK Palong Sebelas (f) terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan 1 hingga 5 dengan jumlah pelajarnya seramai 93 orang. Murid-murid yang ditawarkan ke Kelas Rancangan Khas terdiri daripada murid cemerlang berdasarkan keputusan UPSR setiap tahun. Mereka perlu bersekolah di Sekolah Kebangsaan dalam Negeri Sembilan, mempunyai sahsiah cemerlang dan aktif kokurikulum. Keutamaan diberi kepada murid dari luar bandar.
SMK Palong Sebelas (f) yang terlibat dengan program ini mempunyai Jawatankuasa Kelas Rancangan Khas peringkat sekolah yang dipengerusikan oleh Pengetua. Jawatankuasa ini bertujuan untuk merancang, melaksana dan menyelaras aktiviti peningkatan akademik, sahsiah, kokurikulum dan kepimpinan murid.
RASIONAL
Kerajaan Malaysia telah menubuhkan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) bagi menempatkan murid-murid cemerlang. Murid bumiputera luar bandar diberi keutamaan bertujuan merapatkan jurang antara penduduk bandar dengan penduduk luar bandar dalam bidang pendidikan. Walau bagaimanapun SBP / MRSM yang ada tidak dapat menampung bilangan murid cemerlang UPSR / PMR yang meningkat setiap tahun. Jabatan Pelajaran Negeri Negeri Sembilan telah mengambil langkah proaktif dengan mewujudkan Sekolah Rancangan Khas dan Kelas Rancangan Khas. Program Kelas Rancangan Khas ini telah berjaya meningkatkan peluang murid cemerlang luar bandar untuk ditempatkan di sekolah-sekolah terpilih bagi meningkatkan lagi kegemilangan mereka.
Berdasarkan syarat yang ditetapkan, mereka diagihkan sama ada ke Kelas Rancangan Khas Negeri atau Kelas Rancangan Khas Daerah. Sekolah-sekolah pilihan ini menyediakan kemudahan dan infrastruktur yang kondusif. Kemudahan seperti asrama, biasiswa, buku teks, komputer, guru berpengalaman dan program khas yang dirancang dapat melahirkan murid yang cemerlang dalam bidang akademik, sahsiah, kokurikulum dan seterusnya menjadi pemimpin yang gemilang bertaraf dunia.
MATLAMAT
Program Kelas Rancangan Khas dilaksanakan adalah dengan matlamat melahirkan murid
yang cemerlang dalam akademik,sahsiah yang berkualiti setandingan dengan Sekolah
Berasrama Penuh atau MRSM.
PERANCANGAN STRATEGIK
KELAS RANCANGAN KHAS SMK PALONG SEBELAS (F),
73430 GEMAS,N.SEMBILAN DK
2011 – 2015
VISI
Menjana Pelajar Berkualiti,Berilmu,Bersahsiah Dan Bercirikan Pemimpin Bertaraf Dunia
MISI
Merealisasikan budaya cemerlang dan berkualiti dalam bidang akademik , kokurikulum , kerohanian , keunggulan sahsiah serta ketrampilan kepimpinan secara berfokus dan berterusan selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
SLOGAN
SMART
SENTIASA MAJU AKTIF RAJIN TAQWA
1.0 PENGENALAN
Kelas Rancangan Khas adalah satu salah daripada program Kementerian Pelajaran Malaysia. Pelajar KRK adalah pelajar cemerlang yang mendapat 5A, 4A atau 3A dalam peperiksaan UPSR dan tidak mendapat tawaran ke Sekolah Berasrama Penuh. SMK Palong Sebelas (F) merupakan salah satu dari tiga sekolah di Daerah Jempol yang ditawarkan program ini.
SMK Palong Sebelas (f), Gemas telah melaksanakan Program Kelas Rancangan Khas mulai tahun 2004. Kemasukan pelajar KRK adalah di bawah kelolaan Pejabat Pelajaran Daerah Jempol dan Jelebu. Kelas Rancangan Khas SMK Palong Sebelas (f) terdiri daripada pelajar-pelajar tingkatan 1 hingga 5 dengan jumlah pelajarnya seramai 105 orang. Murid-murid yang ditawarkan ke Kelas Rancangan Khas terdiri daripada murid cemerlang berdasarkan keputusan UPSR setiap tahun. Mereka perlu bersekolah di
Sekolah Kebangsaan dalam Negeri Sembilan, mempunyai sahsiah cemerlang dan aktif kokurikulum. Keutamaan diberi kepada murid dari luar bandar.
SMK Palong Sebelas (f) yang terlibat dengan program ini mempunyai Jawatankuasa Kelas Rancangan Khas peringkat sekolah yang dipengerusikan oleh Pengetua. Jawatankuasa ini bertujuan untuk merancang, melaksana dan menyelaras aktiviti peningkatan akademik, sahsiah, kokurikulum dan kepimpinan murid.
RASIONAL
Kerajaan Malaysia telah menubuhkan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) bagi menempatkan murid-murid cemerlang. Murid bumiputera luar bandar diberi keutamaan bertujuan merapatkan jurang antara penduduk
bandar dengan penduduk luar bandar dalam bidang pendidikan. Walau bagaimanapun SBP / MRSM yang ada tidak dapat menampung bilangan murid cemerlang UPSR / PMR yang meningkat setiap tahun. Jabatan Pelajaran Negeri Negeri Sembilan telah mengambil langkah proaktif dengan mewujudkan Sekolah Rancangan Khas dan Kelas Rancangan Khas. Program Kelas Rancangan Khas ini telah berjaya meningkatkan peluang murid cemerlang luar bandar untuk ditempatkan di sekolah-sekolah terpilih bagi meningkatkan lagi kegemilangan mereka.
Berdasarkan syarat yang ditetapkan, mereka diagihkan sama ada ke Kelas Rancangan Khas Negeri atau Kelas Rancangan Khas Daerah. Sekolah-sekolah pilihan ini menyediakan kemudahan dan infrastruktur yang kondusif. Kemudahan seperti asrama,
biasiswa, buku teks, komputer, guru berpengalaman dan program khas yang dirancang dapat melahirkan murid yang cemerlang dalam bidang akademik, sahsiah, kokurikulum dan seterusnya menjadi pemimpin yang gemilang bertaraf dunia.
3.0 MATLAMAT
Program Sekolah Rancangan Khas dan Kelas Rancangan Khas dilaksanakan adalah dengan matlamat melahirkan murid yang cemerlang dalam akademik,sahsiah yang berkualiti setandingan dengan Sekolah Berasrama Penuh atau MRSM
4.0 OBJEKTIF
1. 40% Pelajar mendapat 8A ke atas dalam Peperiksaan PMR
2. 0% Pelajar mendapat 5A ke bawah dalam Peperiksaan PMR
3. 30% pelajar mendapat 6A ke atas dalam Peperiksaan SPM
4. 0% pelajar mendapat 3A ke bawah dalam Peperiksaan SPM
- Membantu murid cemerlang luar bandar dari keluarga kurang mampu.
- Menyediakan suasana pembelajaran yang kondusif dan kompetetif
- Menyediakan kemudahan dan infrastruktur pelajaran seperti asrama, biasiswa dan buku teks.
- Meningkatkan pencapaian kuantiti dan kualiti akademik SMK Palong Sebelas (f).
5.0 KUMPULAN SASARAN
5.1 Semua warga KRK SMK Palong Sebelas (f).
BIL | TINGKATAN | ALIRAN | BIL KELAS | BILANGAN MURID | JUMLAH | JUMLAH BESAR | Asrama | Biasiswa | |||||||||
MELAYU | CINA | LAIN-LAIN | |||||||||||||||
L | P | L | P | L | P | L | P | L | P | L | P | ||||||
1 | 1 | 1 | 4 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 17 | 21 | 2 | 9 | ||
2 | 2 | 1 | 4 | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 16 | 20 | 4 | 8 | 2 | |
3 | 3 | 1 | 4 | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 16 | 20 | 4 | 8 | 2 | |
4 | 4 | SAINS | 1 | 7 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7 | 10 | 17 | 4 | 4 | 3 |
LK/TK | 1 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | ||
P.AKAUN | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | ||
SASTERA | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | ||
5 | 5 | SAINS | 1 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 9 | 0 | 2 | 3 |
LK/TK | 1 | 1 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 3 | 4 | 0 | 1 | 1 | ||
P.AKAUN | 1 | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 6 | 0 | 0 | 1 | ||
JUMLAH | 11 | 35 | 69 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 36 | 69 | 105 | 16 | 30 | 20 |
5.2 Bagi tahun 2010 jumlah pelajar KRK SMK Palong Sebelas (f) adalah 105 orang.
PENGURUSAN DAN KEPIMPINAN
Matlamat Strategik
1. Memantapkan pengurusan organisasi KRK yang berkualiti.
Objektif
- SMK PSe akan mengikut semua sistem struktur dan pengurusan yang ditetapkan oleh JPN
- Sistem maklumat pelajar KRK yang kemas kini
- Mensosialisasikan murid KRK melalui pengurusan orientasi yang berkesan
- Pewujudan iklim pembelajaran yang kondusif
Strategi Pelaksanaan
Bil | Strategi/ Aktiviti | Pelan Tindakan | Jangka Masa | Tindakan | Indikator Kejayaan |
1 | Struktur dan sistem organisasi KRK yang mantap. | 1.1 Menyediakan guru yang mencukupi untuk kelas KRK. 1.2 Melaksanakan visi dan misi KRK 1.3 Mewujudkan Jawatankuasa KRK peringkat sekolah dan melibatkan pemimpin-pemimpin masyarakat setempat. 1.4 Menyediakan carta organisasi KRK yang lengkap | Berterusan Sepanjang Tahun | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK | 1.1 Semua kelas KRK mempunyai guru tetap yang berpengalaman dan mencukupi 1.2 Kejayaan pelajar dalam akademik, sahsiah dan kokurikulum 1.3 Mesyuarat J/Kuasa KRK setahun 3 kali 1.4 Carta Organisasi yang lengkap |
2 | Pengurusan data dan maklumat murid | 2.2 Mengemaskini data dan maklumat murid 2.2 Menyediakan Fail Profil murid | Berterusan Sepanjang Tahun | Penyelaras KRK / Guru Kelas | 2.1 Fail Profil Murid yang lengkap 2.2 Semua data dan maklumat murid lengkap dan kemas kini. |
3 | Program Orientasi | 3.1 Membimbing murid memahami visi misi dan matlamat KRK 3.2 Menyatakan harapan JPN / Sekolah / Ibubapa kepada murid KRK 3.3 Memberi pendedahan tentang cara hidup dan pengurusan masa yang berkesan. 3.4 Mewujudkan semangat keakraban dan kekitaan di kalangan murid KRK | Awal tahun dan mengikut keperluan | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ kaunselor | 3.1 Minggu Orientasi pelajar tentang satu dan empat 3.2 Minggu Orientasi pelajar asrama 3.3 Kelab Smart |
4 | Suasana pembelajaran kondusif | 4.1 Menentukan guru yang berpengalaman, dedikasi dan komited 4.2 Memastikankan kelas KRK lengkap, terurus, bersih, dan kedudukan strategik 4.3 Memastikan P & P dirancang dengan lebih sistematik, menarik dan berkesan. 4.4 Melaksanakan pemantauan secara berkala | Berterusan Sepanjang Tahun | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ kaunselor | 4.1 Semua pelajar KRK merasa selesa dan dapat belajar dengan berkesan. 4.2 Murid sentiasa sedar dan komited sebagai murid yang cemerlang 4.3 Guru KRK dapat mengajar dengan berkesan dan prestasi murid sentiasa cemerlang 4.4 Murid dapat belajar dengan selesa dan menghasilkan keputusaan cemerlang 4.5 Murid KRK dapat belajar secara berterusan dan penuh minat. 4.6 P & P berjalan dengan berkesan dan suasana kelas sentiasa terkawal dan bersih. 4.7 Pencerapan Guru-guru KRK |
KECEMERLANGAN AKADEMIK
Matlamat Strategik
1. Memastikan kecemerlangan dalam semua ujian /peperiksaan sekolah dan peperiksaan awam
Objektif
1. Murid-muird KRK dapat semua A dalam semua mata pelajaran
2. Murid menguasai strategi pemerolehan ilmu pengetahuan
3. Murid dapat menggunakan masa cuti dengan terancang
4. Murid dapat menguasai tajuk yang belum dikuasai dengan tekal
5. Sukatan Pelajaran dapat dihabiskan seawal mungkin dan murid menguasai
6. Mendedahkan murid kepada soalan sebenar peperiksaan awam, supaya murid KRK biasa dengan situasi soalan,masa dan
kepelbagaian soalan
7. Mengisi masa ’prep’ dengan teratur
8. Meningkatkan pencapaian bagi subjek yang dikenalpasti kritikal
Strategi Pelaksanaan
Bil | Strategi/Aktiviti | Pelan Tindakan | Jangka Masa | Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. | Memastikan kecemerlangan dalam peperiksaan awam | 1.1 Memastikan program peningkatan prestasi peperiksaan awam yang berkesan 1.2 Memastikan program khas anjuran JPN , PPD dan sekolah dilaksanakan 1.3 Pendedahan format kertas peperiksaan seawal mungkin – Tingkatan 1 dan 2. 1.4 Murid dikategorikan dalam kumpulan bimbingan dan pengkayaan mengikut prestasi ujian topikal, dianostik, formatif 1.5 Latih tubi, latihan tambahan | Berterusan Sepanjang Tahun | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ kaunselor | 1.1 Program JPN ,PPD dan sekolah dilaksanakan. 1.2 Murid didedahkan format peperiksaan 1.3 Ada senarai murid dalam setiap kategori 1.4 Ada soalan latihan dan dilaksanakan |
2. | Cuti-Cuti Belajar – tugasan berfokus mengikut pencapaian pelajar | 2.1 Guru mata pelajaran menyediakan tugasan untuk disempurnakan semasa cuti persekolahan mengikut topik/set pembelajaran semasa dalam bentuk folio, buku skrap, karangan dan lain-lain yang difikirkan perlu dan bersesuaian 2.2 Kelas Tambahan bagi murid tingkatan 3 dan 5 | Cuti Persekolahan | Guru mata pelajaran dan Penyelaras KRK | 2.1 Buku skrap/folio yang dihasilkan 2.2 Pencapaian murid yang meningkat setiap ujian |
3. | Skor ’A’ | 3.1 Murid dikategorikan dalam kumpulan pemulihan dan pengkayaan mengikut prestasi ujian bulanan/topikal 3.2 Latih tubi / latihan tambahan / perbincangan / bimbingan | Berterusan Sepanjang Tahun | Guru mata pelajaran dan Penyelaras KRK | 3.1 Headcount dapat dicapai 3.2 Segala buku rujukan/latihan yang bersesuaian dapat dihabiskan dan murid menguasai tajuk-tajuk kurang dikuasai. |
4. | Kelas Tutorial/ Klinik Kelas Bimbingan Prep Malam Kelas Intervensi | 4.1 Murid dibahagikan mengikut kumpulan lebih kecil dengan bimbingan/seliaan guru subjek berkenaan 4.2 Bimbingan / perbincangan 4.3 Ulangkaji | Berterusan Sepanjang Tahun | Guru mata pelajaran, guru yang sukarela dan Penyelaras KRK | 4.1 Murid dapat memenuhi kelas prep dengan bimbingan guru 4.2 Murid berpeluang mendapat bimbingan guru walaupun bukan waktu PnP 4.3 Murid menunjukkan peningkatan setiap kali ujian dan peperiksaan |
5. | Program Gerak Gempur | 5.1 Menyediakan soalan untuk murid bagi semua subjek 5.2 Jadual waktu Blok | Julai Hingga Oktober | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK | 5.1 Jadual Waktu Blok 5.2 Keputusan-keputusan ujian |
6. | Program Teropong | 6.1 Penyediaan soalan oleh guru matapelajaran 6.2 Melaksanakan pada waktu prep 6.3 Penyeliaan prep oleh guru yang sukarela membimbing pelajar | April Hingga Oktober | Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden | 6.1 Kelas Elit Felda 6.2 Kelas Bimbingan Prep |
7. | Lawatan ( Hanya 5A keatas) | 7.1 Lawatan Secara percuma kepada pelajar yang dapat 5A dan ke atas dalam peperiksaan pertengahan tahun. | Julai | Penyelaras KRK/ Guru yang mengajar Kelas KRK | 7.1 Lawatan yang menghasilkan motivasi kepada murid supaya meningkatkan prestasi yang cemerlang |
8. | Cerdas Minda | 8.1 Murid disediakan makanan kecerdasan seperti kismis dan sprirullina | Sepanjang tahun | Penyelaras KRK/ Warden | 8.1 Keyakinan dan tahap kecerdasan murid meningkat 8.2 Motivasi pelajar juga meningkat |
KECEMERLANGAN KOKURIKULUM
Matlamat Strategik
- Mewujudkan peluang kepada murid KRK mengembangkan bakat dan potensi Kepimpinan.
- Melahirkan pemimpin yang berwibawa
Objektif
1. Peningkatan bakat dan potensi murid dalam pelbagai aktiviti kokurikulum
2. Melahirkan ahli-ahli yang berkebolehan dalam pengurusan dan pentadbiran sesebuah organisasi
3. Murid dapat mengambil bahagian dalam aktiviti permainan/olahraga bagi mewakili rumah/sekolah/daerah/negeri
4. Melahirkan murid yang bersahsiah tinggi serta meningkatkan tahap kesihatan,kecergasan fizikal,mental dan emosi
5. Melahirkan murid yang mempunyai daya saing serta jati diri yang tinggi.
6. Menampilkan murid yang petah , bijak dan berani mengemukakan idea yang bernas.
7. Meningkatkan disiplin murid melalui penyemaian dan pemupukan nilai serta sikap positif dalam tindakan.
8. Melahirkan ahli-ahli yang berpegang teguh, patuh kepada undang-undang, persetiaan, paraturan dan Rukun Negara.
9. Mewujudkan pasukan pakaian seragam yang berkualiti tinggi serta dapat memberikan kesan positif terhadap ahli-ahli dan masyarakat sekitar.
10. Mencapai kecemerlangan individu dengan memperolehi pengiktirafan tertinggi yang mungkin seperti Pengakap Diraja dan lain-lain.
Strategi Pelaksanaan
Bil | Strategi/Aktiviti | Pelan Tindakan | Jangka masa | Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. | Pembangunan bakat dan potensi | 1.1 Mewajibkan penyertaan murid dalam sekurang-kurangnya satu persatuan/kelab dan unit beruniform 1.2 Menambahkan penyertaan murid dalam pertandingan kokurikulum anjuran daerah, negeri, kebangsaan dan antara bangsa. 1.3 Mewujudkan kelab kepimpinan bagi aktiviti kokurikulum yang terpilih | Berterusan Sepanjang Tahun | PK KoKu/ Guru Penasihat/Sukan/ Permainan/SU sukan | 1.1 Penglibatan 100% murid KRK 1.2 Pertambahan 10% (Johan) peringkat daerah, 5% negeri dan 3% kebangsaan. |
2. | Pemupukan idea dan keyakinan konsep kendiri | 2.1 Meningkatkan penglibatan murid dalam pelbagai pertandingan kokurikulum peringkat sekolah, daerah, negeri, kebangsaan dan antara bangsa 2.2 Memperbanyakkan penyertaan murid dalam pelbagai kursus yang dianjurkan oleh pihak sekolah, PPD, JPN, dan KPM 2.3 Mewujudkan kelas bimbingan ‘Pemupukan Bakat, Ketrampilan dan Keyakinan Konsep Kendiri’ untuk murid pelapis. 2.4 Mewajibkan setiap murid menguasai sekurang-kurangnya satu kemahiran/kepakaran. | Berterusan Sepanjang Tahun | PK KoKu/ Guru Penasihat/Sukan/ Permainan/SU sukan | 2.1 Penambahan 25% bilangan murid yang aktif dalam pelbagai aktiviti kokurikulum 2.2 Pertambahan 10% murid menyertai pertandingan yang menunjukkan kepetahan dan idea bernas 2.3 Pertambahan 10% penyertaan murid dalam kelas bimbingan atau kursus-kursus. 2.4 Pertambahan 5% kursus yang sesuai. 2.5 Bilangan murid yang memiliki / menguasai kemahiran dan kepakaran bertambah 10% 2.6 Pertandingan –pertandingan peringkat sekolah yang dikendalikan oleh murid KRK 2.7 Lawatan Ke Terengganu 2.8 Perkhemahan Badan Uniform peringkatan Sekolah |
3. | UNIT BERUNIFORM A. Agensi Kerajaan · Kadet Remaja Sekolah (KRS) · Kadet Bomba Dan Penyelamat · Kadet Polis | · Latihan Kepimpinan · Perjumpaan · Bengkel · Mesyuarat · Lawatan · Penjadualan aktivti · Pertandingan · Ujian Kemahiran · Perkhemahan · Pengiktirafan | Berterusan (mengikut Kesuaian) | PK KoKu/ Guru Penasihat/Sukan/ Permainan/SU sukan | 3.1 Penambahan 25% bilangan murid yang aktif dalam pelbagai aktiviti kokurikulum 3.2 Pertambahan 10% murid menyertai pertandingan yang menunjukkan kepetahan dan idea bernas 3.3 Pertambahan 10% penyertaan murid dalam kelas bimbingan atau kursus-kursus. 3.4 Pertambahan 5% kursus yang sesuai. 3.5 Bilangan murid yang memiliki / menguasai kemahiran dan kepakaran bertambah 10% 3.6 Pertandingan –pertandingan peringkat sekolah yang dikendalikan oleh murid KRK 3.7 Lawatan Ke Terengganu 3.8 Perkhemahan Badan Uniform peringkatan Sekolah |
B. Bukan Agensi Kerajaan (NGO) · Pengakap · Pandu Puteri · Puteri Islam · PBSM | |||||
C. Berasaskan Sekolah · Kelab SMART · Koperasi Sekolah · K. Cegah Jenayah · Kelab Perlancongan | |||||
KELAB/PERSATUAN A.Kurikulum/akademik · Persatuan Bahasa · Per.Agama Islam · Per. Sains & Mate · Per. Sej & Geo · K. Keceriaan/foto B. Sukan /Permainan · Pertandingan Petanq · Olahraga C. Perkhidmatan · Pengawas perpustakaan |
PEMBANGUNAN SAHSIAH DAN KEROHANIAN
Matlamat Strategik
Mengukuhkan pembentukan jati diri murid KRK
Meningkatkan kefahaman dan penghayatan Islam murid KRK
Objektif
- Warga RK yang beriman , berakhlak mulia , beilmu , berketrampilan dan berdaya Saing.
- Melahirkan Murid KRK yang memahami serta mengamalkan perkara-perkara fardu Ain
- Murid-murid KRK menghayati menghayati Al-Quran
- Murid-murid dapat menghafaz surah-surah yang terpilih
- Melahirkan murid KRK yang mempunyai sahsiah/keperibadian terpuji
- Murid-murid KRK dapat memahami,menghayati dan mengamalkan pengajaran disebalik perayaan hari-hari kebesaran Islam
- Memupuk nilai-nilai murni berteraskan Islam seperti kerjasama,toleransi,bersih,indah,sopan-santun,hormat-menghormati,budaya cemerlang kepada murid-murid KRK
Strategi Pelaksanaan
Bil | Strategi/Aktiviti | Pelan Tindakan | Jangka Masa | Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. | Jati diri warga KRK | 1.1 Melaksanakan program kerohanian melalui : a. Pemantapan impak,P&P Pendidikan Islam, Pendidikan Sivik dan Kenegaraan b. Memantapkan penerapan nilai murni menerusi kurikulum dan kokurikulum 1.2 Melaksanakan program kepimpinan murid bagi memantapkan personaliti yang tinggi dan ketahanan diri seperti Kursus Kepimpinan dan pengurusan organisasi badan pengawas , ketua tingkatan, pengawas PSS, PRS dan kursus waja diri | Sepanjang Tahun | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ kaunselor/ Panitia Pend.Islam | 1.1 Semua program dilaksanakan sepanjang tahun agar semua warga RK dapat menghayati amalan agama dan mempunyai jati diri 1.2 Semua program dilaksanakan dalam kurikulum dan kokurikulum. 1.3 Bilangan murid KRK yang memiliki personaliti yang tinggi dan ketahanan diri bertambah. 1.4 Kursus Kepimpiman Pemimpin-Pemimpin pelajar 1.5 Kursus Kepimpinan dan Motivasi pelajar KRK |
2. | Kelas Fardu Ain Dan Al-Quran | 2.1 Kelas/tunjuk cara/latihan amali/tayangan video 2.2 Khemah Ibadat Kelas Al-Quran /Tadarus Al-Quran selepas waktu maghrib di asrama 2.3 Tadarus Al-Quran semasa Bulan Puasa. 2.4 Majlis Khatam Al-Quran beramai-ramai | Sepanjang Tahun | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ kaunselor/ Panitia Pend.Islam | 2.1 Khemah Ibadat Kembara siber 2.2 Majlis Tadarus Al-Quran Asrama 2.3 Majlis Khatam Al-Quran Bulan Ramdahan |
3. | Amalan-Amalan Sunat · Doa Harian · Asma Al –Husna · Zikir Munajat · Puasa Sunat | 3.1 Amali 3.2 Kelas/tunjuk cara/latihan amali/tayangan video | Sepanjang Tahun | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ kaunselor/ Panitia Pend.Islam | Amalan Harian |
4. | Sambutan Hari-Hari Kebesaran Islam · Maulidur Rasul · Maal Hijrah · Israk Mikrai | 4.1 Ceramah/forum/seminar/kuliah 4.2 Cetakan Berkala 4.3 Pertandingan menulis karangan /poster/amali | Sepanjang Tahun | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ kaunselor/ Panitia Pend.Islam | 4.1 Majlis Sambutan Peringkat Sekolah dan Asrama |
5. | Penghayatan Ramadhan · Berpuasa · Bertadarus · Sembahyang Tarawih berjemaah · Penyebaran fabhilat Ramadhan · Majlis Berbuka Puasa (Ihya’Ramadhan) | 5.1 Ceramah/forum/seminar/kuliah 5.2 Cetakan Berkala 5.3 Pertandingan menulis karangan /poster/amali | Sepanjang Bulan Ramadhan | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ kaunselor/ Panitia Pend.Islam | 5.1 Ihya’Ramadhan peringkat Sekolah |
6. | Khemah Ibadat · Kerja amali-bersuci/wuduk/sembelihan/ sembahyang (doa,azan,imam, bacaan)/ hafazan surah | 6.1 Ceramah / forum / seminar / Kuliah 6.2 Pertandingan menulis karangan /poster/amali 6.3 Tunjuk cara/tayangan video | Bulan Julai | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ kaunselor/ Panitia Pend.Islam | Khemah Ibadah Kembara Siber Peringkat Sekolah |
KECEMERLANGAN TMK
Matlamat Strategik
Meningkatkan penguasaan dan penggunaan TMK di kalangan murid
Objektif
2. Murid menggunakan TMK dalam proses pembelajaran
3. Murid mengamalkan TMK dalam urusan harian
4. Mendedahkan murid tentang kepentingan TMK
5. Memahirkan murid dalam penggunaan perisian MS –WORD,POWER POINT,EXCELL serta melayari Internet
Strategi Pelaksanaan
Bil | Strategi/Aktiviti | Pelan Tindakan | Jangka Masa | Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. | Penggunaan bilik / makmal Komputer secara optimum | 1.1 Disediakan jadual waktu ke bilik/makmal komputer mengikut mata pelajaran 1.2 Murid diajar kemahiran komputer melalui kelas khas. | Sepanjang tahun | Guru matapelajaran /Guru IT /Penyelaras KRK | 1.1 Semua pelajar dapat akses kepada komputer 1.2 Pelajar menggunakan komputer untuk menyediakan kerja kursus 1.3 Dapat menghasilkan bahan dengan menggunakan komputer. 1.4 Kelas Litersi untuk Ting.1 |
2. | Menyediakan kemudahan komputer untuk akses internet sepanjang masa dengan penggunaan tanpa had | 2.1 Menyediakan sekurang kurangnya 1 komputer yang akses internet di bilik bacaan asrama. | Sepanjang tahun | Guru matapelajaran /Guru IT /Penyelaras KRK/ Warden Asrama | 2.1 Sekurang-kurang sebuah PC untuk kegunaan KRK melalui sumbangan syarikat/individu |
KECEMERLANGAN ASRAMA
Matlamat Strategik
- Mewujudkan suasana asrama yang kondusif
- Kelas persediaan ‘prep’ yang berkesan
Objektif
- Murid suka tinggal dan belajar di asrama
- Murid dapat menyesuaikan diri dengan budaya hidup di asrama
- Murid dapat membahagikan masa dengan tepat dan bermanafaat
- memupuk budaya berdikari
- Murid memanfaatkan waktu kelas persediaan secara optimum
- Memupuk semangat pemuafakatan
- Memupuk kesedaran dan semagat cintakan sekolah dan negara
Strategi Pelaksanaan
Bil | Strategi/Aktiviti | Pelan Tindakan | Jangka Masa | Tindakan | Indikator Kejayaan |
1. | 1.1 Sturuktur dan Sistem Organisasi yang mantap 1.2 Peningkatan kemudahan asas asrama selaras dengan jumlah murid 1.3 Memantapkan budaya kasih sayang di kalangan penghuni asrama 1.4 Aktiviti –aktiviti · Asramaku Rumahku · Asramaku bersih dan Indah · Malam Patriotisme · Kelas Elit felda · Kelas Bimbingan PMR | 1.1 Menyediakan carta dan senarai tugas yang lengkap dan jelas 1.2 Memastikan warden, penyeliaa dan pekerja am mematuhi semua arahan, pekeliling dan peraturan yang ditetapkan 1.3 Menaiktaraf ‘dorm’ , tandas, bilik rehat dan bilik belajar. 1.4 Menyediakan kemudahkan peralatan yang mencukupi. 1.5 Melaksanakan program orientasi, pembimbing, anti buli dan budi bahasa | Sepanjang Tahun | GPK Pentadbiran/ Ketua Bidang/ Guru matapelajaran/ Penyelaras KRK/ Warden/ Penyelia Asrama / kaunselor | 1.1 Terdapat carta organisasi dan panduan tugas yang kemaskini 1.2 Jumlah warden, penyelia dan pekerja am mengikut norma yang ditetapkan. 1.3 Semua asrama mempunyai infrastruktur yang mencukupi. 1.4 Berkurangnya jumlah pelajar baru yang memohon keluar asrama |
1 ulasan:
Terima kasih atas info ini cg
Catat Ulasan