Rancangan Tahunan Sejarah Ting 3 2012
Sukatan Pelajaran Sejarah Tingkatan 1 dan 2View more presentations from Zarimah Othman
http://www.malaysian-ghost-research.org/education/files/sukatan/sejarah/hsp_sej_ting2.pdf
Rancangan Pengajaran Tahunan Sejarah Tingkatan 1
Penggal/ Minggu | Tema/Tajuk | Hasil Pembelajaran | Konsep/ Istilah | Cadangan Aktiviti Pembelajaran | Unsur dan Tingkah Laku Patriotisme |
Hari Persekolahan (03.01.2011 – 27.05.2011) | |||||
TEMA 1: ZAMAN PRASEJARAH DAN KEAGUNGAN KESULTANAN MELAYU MELAKA | |||||
Minggu 1 - 3 | BAB 1 - SEJARAH DAN KITA 1.1 Pengertian sejarah 1.2 Ciri-ciri sejarah 1.3 Sumber sejarah 1.4 Kaedah pengkajian sejarah 1.5 Pentafsi ran Sejarah 1.6 Kepentingan Sejarah | Memahami kemahiran sejarah Aras 1 1. Mendefinisikan istilah sejarah 2. Menyenaraikan ciri-ciri sejarah 3. Mentakrifkan dan memberi contoh sumber sejarah 4. Menyatakan kaedah pengkajian sejarah Mengenal pasti kepentingan sejarah Menyatakan konsep pentafsiran sejarah Menyenaraikan tujuan dan faedah mempelajari sejarah 5. Menyusun kejayaan-kejayaan negara yang menjadi kebanggaan kita Aras 2 1. Menggunakan istilah yang berkaitan dengan masa 2. Memberi contoh peristiwa-peristiwa bersejarah Mengelaskan kaedah pengkajian sejarah Membincangkan peristiwa bersejarah Mengelaskan iktibar daripada peristiwa bersejarah tersebut Aras 3 1. Mentafsir peristiwa sejarah 2. Mengelaskan sumber sejarah 3. Mengelaskan peristiwa sejarah dan bukan sejarah 4. Mengaplikasikan kemahiran sejarah dalam pengkajian sejarah 5. Merumus kepentingan sejarah 6. Mengilustrasikan suasana negara pada tahun 2020 | Rekon struksi Abad Masa Arkeologi Alaf/Kurun Dekad Sejarawan Era Kronologi Purba Tafsiran Iktibar Peristiwa sejarah Cinta akan tanah air Keperibadian sesebuah masyarakat | Kajian Teks: Mencari definisi sejarah Perbincangan Merumus definisi sejarah secara berpasangan/ber kumpulan. Peta Minda/P.Grafik Membina P.Minda ciri-ciri Sejarah Melengkapkan P.Grafik tentang ciri-ciri sejarah KajianDokumen: Sijil Kelahiran- cari maklumat Kajian Gambar: Sumber sejarah Perbincangan: Ciri-ciri warisan Bangsa | Berbangga dengan warisan negara Menghargai tinggalan sejarah Bangga dengan sejarah negara Melahirkan rasa bangga dan cinta akan tanahair |
Minggu 4 dan 5 | BAB 2 - ZAMAN PRASEJARAH 2.1 Zaman Prasejarah | Mengetahui tahap perkembangan zaman prasejarah Aras 1 1. Menyatakan tahap perkembangan zaman prasejarah 2. Melakar peralatan pada zaman prasejarah | Prasejarah Paleolitik | Kajian Gambar/ Ilustrasi: | Semangat gigih dan berdikari Bekerja |
Rancangan Pengajaran dan Pembelajaran Tahunan 2011
Mata pelajaran Sejarah (KBSM Semakan) Tingkatan 1
Mata pelajaran Sejarah (KBSM Semakan) Tingkatan 1
a. Paleolitik b. Neolitik c. Zaman Logam *Kajian Sejarah Tempatan Pendahuluan - Penerangan tentang konsep dan kaedah KST. | 3. Melabel lokasi penempatan zaman prasejarah Aras 2 1. Membandingkan tahap-tahap zaman prasejarah dari segi petempatan, aktiviti ekonomi dan peralatan 2. Memberi sebab pemilihan gua sebagai tempat tinggal Aras 3 1. Membuat inferens tentang keistimewaan zaman prasejarah | Mesolitik Neolitik Ahli arkeologi Petempatan awal Peralatan Kajian geologi Beliung | Melakar Peralatan logam dan senjata moden Membina Garis Masa: Zaman prasejarah Perbincangan: Berkumpulan berdasarkan 3 zaman prasejarah. | keras dan yakin diri | |
Minggu 6, 7,8 dan 9 | BAB 3 - KERAJAAN AWAL DI ASIA TENGGARA (Angkor, Champa,Funan, Srivijaya, Majapahit, Chi Tu dan Kedah Tua) a) Kerajaan agraria dan kerajaan maritim - takrif - ciri-ciri - perkembangan b) Sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan awal *Kajian Sejarah Tempatan Perkembangan - Membimbing dan memantau hasil dapatan pelajar. | Memahami kewujudan kerajaan-kerajaan awal di Asia Tenggara | Kerajaan agraria Kerajaan maritim Pelabuhan entrepot Perdagang- an antara kawasan Perdagangan serantau Pusat pengumpulan Pusat pengedaran barang Dasar perluasan kuasa dan wilayah Sistem pentadbiran | Membuat Carta: Perbandingan antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim Melukis: Melakar gambaran Kerajaan Agraria dan Maritim. Kajian Peta: Melabel lokasi Kerajaan Agraria dan Maritim. | Kemegahan terhadap Tamadun awal Menghargai sumbangan tamadun awal kita |
Aras 1 1. Mendefinisikan konsep agraria, maritim dan pelabuhan entrepot 2. Mencirikan kerajaan agraria dan kerajaan maritim 3. Melabel lokasi kerajaan agraria dan kerajaan maritim 4. Memberikan contoh-contoh hasil pengeluaran Memerihalkan sistem pemerintahan dan pentadbiran kerajaan awal Aras 2 1. Membandingkan ciri-ciri kerajaan maritim dan agraria 2. Membincangkan kepentingan pelabuhan kepada kerajaan-kerajaan awal Aras 3 1. Mengkaji sebab-sebab perkembangan kerajaan agraria menjadi kerajaan maritim 2. Memberi rasional kewujudan kerajaan awal di tepi-tepi sungai dan pesisiran pantai 3. Menjana idea tentang kewujudan sistem pentadbiran yang sistematik | |||||
Minggu 10 | Ujian Bulan Mac |
Minggu 11 | BAB 4 PENGASASAN KESULTANAN MELAYU MELAKA 4.1 Parameswara Pengasas Kesultanan Melayu Melaka. 4.2 Asal-usul Nama Melaka 4.3 Kegigihan Parameswara Membangunkan Kesultanan Melayu Melaka | Mengetahui tentang kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka Aras 1 1. Memerihalkan peristiwa pengasasan kesultanan Melayu Melaka 2. Menceritakan asal usul nama Melaka 3. Melakar perjalanan Parameswara dari Palembang ke Melaka 4. Menyatakan kegigihan dan wawasan Parameswara Aras 2 1. Menerangkan tindakan Parameswara dalam usaha membina Melaka 2. Membandingkan sejarah pengasasan 3. Kesultanan Melayu Melaka berdasarkan pelbagai sumber Aras 3 1. Membuat justifikasi pemilihan Melaka sebagai sebuah kerajaan 2. Membuat inferens tentang kepentingan sifat kepemimpinan dalam pembinaan negara | Pengasasan Kesultanan Asal-usul Strategik Perairan Selat Melaka Pedagang asing Lagenda | Kajian Peta: Tunjuk arah perjalanan Parameswara hingga ke Melaka Simulasi: Pemilihan Melaka sebagai sebuah petempatan Melukis/ Ilustrasi: Keadaan Melaka sebagai kampung nelayan Kuiz Teka silang kata (Konsep/Istilah) | Kemimpinan berwawasan Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan Kegigihan untuk mencapai cita‑ cita Berkeyakinan terhadap ciri-ciri kegemilangan negara kita |
Minggu 12 | BAB 5 - KEGEMILANGAN MELAKA 5.1 Sistem pentadbiran - Sistem Pembesar Empat Lipatan | Menganalisis Sistem Pembesar Empat Lipatan di Melaka Aras 1 1. Mendefinisikan konsep Pembesar Empat Lipatan 2. Melakar rajah Sistem Pembesar Empat Lipatan di Melaka 3. Memadankan jawatan dan peranan pembesar di Melaka Aras 2 1. Membuktikan Sistem Pentadbiran Pembesar Empat Lipatan adalah sistematik Aras 3 1. Membuat inferens tentang sistem Pembesar Empat Lipatan dengan sistem Jemaah Menteri sekarang | Sistem Pembesar Empat Lipatan Daulat Derhaka Tulah Kawasan pegangan Kawasan pemakanan Nakhoda Kiwi Syahbandar | Carta Aliran: Sistem pentadbiran Pembesar Empat Lipatan Melukis/ Ilustrasi: Kedudukan pembesar berempat di Melaka ketika menghadap sultan Main Peranan: Peranan pembesar. Kuiz : Benar/Palsu | Tanggungjawab bersama asas kegemilangan Berbangga dengan sistem pentadbiran negara kita Kedaulatan negara kita Berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan berwawasan |
Minggu 13 | 5.2 Pusat perdagangan - Faktor geografi - Faktor di Melaka (pentadbiran, kemudahan pela- buhan, cukai perdagangan, mata wang dan bahasa) | Memahami kegemilangan Melaka sebagai pusat perdagangan bertaraf dunia Aras 1 1. Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang ke arah kemunculan Melaka sebagai pusat perdagangan 2. Melakar peta yang menunjukkan negara dan barangan yang diperdagangkan di Melaka 3. Menyatakan peranan Syahbandar dalam memajukan perdagangan di Melaka Aras 2 1. Membuktikan kepentingan faktor geografi dalam membantu Melaka menjadi pusat perdagangan 2. Mengaitkan kemajuan perdagangan di Melaka dengan peranan Pembesar Empatan Lipatan Aras 3 1. Membandingkan sistem perdagangan di Melaka dengan sistem perdagangan sekarang 2. Menilai keberkesanan Undang-undang Laut Melaka dalam memajukan perdagangan di Melaka 3. Membahaskan kejayaan Melaka sebagai pusat perdagangan antarabangsa 4. Meramalkan kegemilangan Malaysia tahun 2020 berbanding kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka sebagai pusat perdagangan | Hubungan Diplomatik Sistem Cukai Berkeutamaan Lingua franca Pusat pertemuan pedagang Pertukaran angin monsun Cukai rasmi Kubu pertahanan Surat Kebenaran Entrepot Malakat | Kajian gambar: Pelabuhan Melaka Bercerita: - Pungutan cukai di pelabuhan - Kemudahan menyimpan barang - Pengangkutan barang Perbahasan: Melaka sebagai pusat perdagangan bertaraf dunia | Sistem perdagangan Melaka bertaraf dunia Berkeyakinan Malaysia Boleh |
Minggu 14 | 5.3 Kematangan Hubungan luar - Hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu yang lain (Hubungan dengan Pasai, Jawa, Siak dan Kampar) - Hubungan Melaka dengan negara luar (Hubungan dengan China, Gujerat, Siam, Tanah Arab dan Ryukyu) | Mengetahui kepentingan menjalin hubungan Diplomatik Aras 1 1. Menjelaskan konsep hubungan diplomatik 2. Menyenaraikan kerajaan Melayu lain dan negara luar menjalinkan yang hubungan dengan Melaka 3. Memerihalkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu lain dan negara luar Aras 2 1. Menerangkan kepentingan Melaka menjalinkan hubungan luar 2. Membandingkan bentuk hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu dan negara luar Aras 3 1. Menilai kriteria yang diutamakan oleh Melaka dalam menjalinkan hubungan dengan negara luar 2. Membuat andaian keadaan negara tanpa hubungan luar | Hubungan Diplomatik Negeri Taklukan Negeri Naungan Negeri setaraf Ufti Kerajaan Melayu sezaman Perutusan sembah dan salam | Perbincangan: Bentuk dan kesan hubungan luar Melakar peta: Hubungan Melaka dengan kerajaan Melayu yang lain dan negara luar | Kematangan dalam hubungan diplomatik Bertindak dengan bestari |
Minggu 15 | 5.4 Pusat Pengembangan Agama Islam - Perkembangan Islam - Melaka sebagai pusat penyebaran Islam - Cara Melaka menyebarkan Islam ke negara lain di Asia Tenggara *Kajian Sejarah Tempatan Rumusan - Refleksi hasil kerja pelajar dari segi pengetahuan, kemahiran, nilai dan iktibar. | Mengetahui Keunggulan Melaka sebagai pusat penyebaran Islam Aras 1 1. Menceritakan kedatangan Islam ke Melaka 2. Menyenaraikan faktor-faktor perkembangan agama Islam di Melaka 3. Menceritakan peranan Melaka dalam proses Islamisasi di Asia Tenggara 4. Melakar peta penyebaran Islam di Kepulauan Melayu Aras 2 1. Membandingkan teori-teori kedatangan Islam ke Melaka 2. Menghubungkaitkan kegiatan perdagangan dengan penyebaran Islam 3. Membincangkan keberkesanan Islamisasi di Melaka Aras 3 1. Menilai usaha-usaha kerajaan menerapkan nilai- nilai Islam di Malaysia 2. Menjana idea tentang peranan Malaysia dalam memartabatkan Islam di peringkat antarabangsa | Wahyu Ulama Mufti Sufi Kadi Serambi Makkah Mubaligh Pendakwah Ilmu tasawuf Fikah Alam akhirat Fardhu Haji | Bercerita Latar belakang kedatangan Islam ke Melaka Kajian Peta: Penyebaran Islam di Asia Tenggara Buku Skrap: Gambar seni reka masjid Perbincangan: Forum perkembangan Islam di Melaka. | Keunggulan Melaka sebagai pusat penyebaran Islam Taat kepada Tuhan Toleransi beragama |
Minggu 16 dan 17 | 5.5 Pusat kegiatan intelektual - Peranan istana sebagai pusat kegiatan intelektual - Peranan pemerintah 5.6 Perluasan kuasa - Cara perluasan kuasa - Peranan pemimpin - Kesan perluasan kuasa | Menghargai ilmu dalam kehidupan Aras 1 1. Mendefinisikan konsep intelektual 2. Menyenaraikan peranan istana sebagai pusat intelektual 3. Menyatakan peranan bahasa Melayu sebagai bahasa lingua franca 4. Menamakan hasil kesusasteraan Melayu pada zaman Kesultanan Melayu Melaka Aras 2 1. Mengkategorikan hasil penulisan zaman Kesultanan Melayu Melaka 2. Membuktikan berlakunya penambahan huruf dalam tulisan jawi untuk disesuaikan dengan bahasa Melayu 3. Membincangkan peranan pemerintah dalam usaha memperkembangan kegiatan intelektual Aras 3 1. Membuat justifikasi tentang peranan istana sebagai pusat kegiatan intelektual 2. Membincangkan usaha-usaha kerajaan dalam memartabatkan Bahasa Melayu Menghargai perjuangan dan jasa pemimpin Aras 1 1. Mendefinisikan istilah perluasan kuasa 2. Menyenaraikan cara-cara perluasan kuasa 3. Melakar dan melabel empayar Melaka 4. Menyatakan peranan pemimpin dalam meluaskan kuasa 5. Menerangkan kesan perluasan kuasa Melaka Aras 2 1. Membandingkan perluasan kuasa pada zaman pemerintahan Sultan Muzaffar Shah dan Sultan Mansur Shah 2. Menjelaskan keberkesanan cara perluasan kuasa Melaka Aras 3 1. Membahaskan peranan dan sumbangan Tun Perak dalam perluasan kuasa Melaka 2. Mengulas kewajaran perluasan kuasa hari ini | Pusat kegiatan intelektual Karya saduran Islam Didaktik Salasilah Islamisasi Taklukan Naungan Empayar | Lawatan: Replika istana Melaka Perbincangan: Istana raja sebagai pusat kegiatan intelektual Perbahasan: Melaka sebagai pusat perkembangan intelektual P.Grafik: Mengklasifikasi kan karya terjemahan dn saduran Melabel Peta: Kawasan Empayar Melaka Perbincangan: Kepentingan kedaulatan negara | Kegemilangan pusat kegiatan intelektual di Melaka Menghargai ilmu dalam kehidupan Bahasa Melayu sebagai lingua franca Mendaulatkan Bahasa Melayu Kecemerlangan Kepemimpinan Menghargai jasa dan perjuangan tokoh negara Pemikiran strategik Bertindak dengan bestari Kesetiaan kepada negara Melahirkan perasaan setia kepada raja dan negara |
Minggu 18 dan 19 | BAB 6 -KEMEROSOTAN MELAKA 6.1 Kelemahan kepemimpin an 6.2 Masalah perpaduan 6.3 Kelemahan askar Melaka 6.4 Kedatangan Portugis * Kajian Sejarah Tempatan Penilaian - Menilai dan merekod markah. | Memahami sebab-sebab kemerosotan Melaka Aras 1 1. Memerihalkan kemerosotan Kesultanan Melayu Melaka 2. Menyatakan sebab kedatangan Portugis ke Melaka 3. Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis 4. Menggambarkan serangan Portugis ke atas Melaka Aras 2 1. Membincangkan kepentingan perpaduan masyarakat Melaka 2. Membandingkan peralatan perang yang digunakan oleh Melaka dan Portugis Aras 3 1. Mengulas ungkapan Negara Malaysia Tanggungjawab Kita 2. Merasionalisasikan kepentingan sistem pertahanan dalam mengekalkan kedaulatan negara 3. Menerangkan kepentingan kesetiaan kepada raja dan negara | Askar upahan Berkubu Pertahanan | Kajian Gambar Serangan Portugis ke atas Melaka Main Peranan: Perpecahan di kalangan Pembesar Perbincangan/ Pelaporan: faktor-faktor kemerosotan Melaka. | Bersedia berkorban untuk bangsa dan Negara Amanah dalam mempertahankan negara Menjana keperkasaan bangsa kita Mengamalkan perpaduan bagi mengelakkan perpecahan |
Minggu 20 | ULANG KAJI PELAJARAN | ||||
Minggu 21 | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | ||||
Hari Persekolahan (13.06.2011 – 18.11.2011) | |||||
TEMA 2 : KESULTANAN MELAYU MELAKA MENJADI ASAS KERAJAAN MASA KINI | |||||
Minggu 22 dan 23 | BAB 7- JOHOR MENEGAKKAN SEMULA KEWIBAWAAN KESULTANAN MELAYU MELAKA 7.1 Pengasasan kerajaan Johor i. Penerusan waris Kesul- tanan Melayu Johor ii. Kebangkitan Acheh iii.Persaingan Johor dengan Acheh dan Portugis | Memahami peranan Johor menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka Aras 1 1. Menyatakan kesan kejatuhan Melaka 2. Menceritakan usaha-usaha menegakkan semula kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka 3. Menceritakan mengenai pengasasan Empayar Johor 4. Mengetahui lokasi ibukota Kerajaan Johor Menyatakan sebab-sebab kebangkitan Acheh Menyenaraikan kuasa-kuasa yang terlibat dalam Perang Tiga Segi Aras 2 1. Menghubungkaitkan Kerajaan Johor, Acheh dan Melaka dalam Perang Tiga Segi 2. Membincangkan kedudukan tanah jajahan Melaka selepas kejatuhan Melaka 3. Menjelaskan kegigihan dan keberanian pemimpin untuk mendapatkan semula Melaka Aras 3 1. Mengupas sebab pihak Johor dan Melaka tidak pernah bekerjasama untuk menentang Portugis 2. Mentafsir kekuatan Kota A Famosa dalam pertahanan Portugis | Warisan Perang Tiga Segi Pengasas Tanah jajahan Kawasan taklukan | Bercerita: Pengasasan Kerajaan Johor Usaha mengembalikan kedaulatan Melaka Melabel Peta: Perang Tiga Segi P.Grafik: Garis Masa/ Graf Garis perkembangan Kerajaan Johor. | Bersikap cekal dan tabah Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan Mengamalkan sikap tidak berputus asa |
7.2 Kegemilangan kerajaan Johor mengukuhkan ketuanan Melayu i. Pusat Perdagangan ii. Perkembangan persuratan Melayu | Mengetahui tentang kegemilangan Kerajaan Johor Aras 1 1. Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang kepada kebangkitan Johor sebagai pusat perdagangan 2. Memerihalkan keadaan pelabuhan Johor 3. Menyenaraikan hasil penulisan zaman kegemilangan kerajaan Johor Aras 2 1. Menghuraikan peranan Johor sebagai pusat kegiatan ekonomi serantau 2. Membincangkan peranan Johor sebagai pusat keilmuan Aras 3 1. Mencetuskan idea-idea baru ke arah meneruskan kegemilangan Kesultanan Melayu Johor | Salasilah Pelabuhan entrepot Persuratan Pusat keilmuan | Kajian gambar: Pelabuhan Riau Perbincangan: Sumbangan karya penulisan zaman kegemilangan kerajaan Johor P.Grafik: Melengkapkan Carta maklumat perdagangan di Johor. | Kegemilangan warisan Kesultanan Melayu Menyanjungi Dan memelihara Warisan Kesultanan Melayu Menghargai Warisan karya agung bangsa kita | ||||||||
Minggu 24 dan 25 | 7.3 Kemerosotan kerajaan Johor i. Perebutan kuasa ii. Penglibatan Bugis dalam pemerintahan Johor iii. Pengaruh Syarikat Hindia Timur Belanda | Memahami kemerosotan Kerajaan Johor Aras 1 1. Memerihalkan perebutan kuasa yang menyebabkan kemerosotan kerajaan Johor 2. Menceritakan penglibatan Bugis dalam pemerintahan Johor 3. Menceritakan tentang Perang Johor -Jambi 4. Menyatakan pengaruh Syarikat Hindia Timur Belanda di Johor Aras 2 1. Menghuraikan peranan Bugis dalam Kerajaan Johor 2. Menerangkan tindakan pemerintah untuk mengurangkan pengaruh Bugis di Johor Aras 3 1. Mewajarkan tindakan Raja Sulaiman meminta bantuan Bugis untuk mengembalikan takhta Johor | Perebutan Takhta Merampas Kuasa Campur tangan | Perbincangan: Faktor yang membawa kemerosotan Johor Kepentingan perpaduan untuk kestabilan Negara Forum tentang pengasasan,kege milangan dan kemerosotan Kerajaan Johor Kewajaran tindakan Kerajaan meminta bantuan luar. | Taat dan setia kepada negara Berwaspada Terhadap anasir yang boleh merosakkan Negara Kepentingan perpaduan Mengamalkan sikap bersatupadu | |||||||
Minggu 26 dan 27 | BAB 8 KERAJAAN NEGERI-NEGERI MELAYU 8.1 Kerajaan-kerajaan Melayu yang tua i. Kedah ii. Pahang iii. Perak 8.2 Kerajaan-kerajaan Melayu yang baru i. Terengganu ii. Kelantan iii. Selangor iv. Negeri Sembilan | Mengetahui latar belakang pembentukan kerajaan-kerajaan Melayu Aras 1 1. Menceritakan asal-usul nama kerajaan-kerajaan Melayu 2. Menceritakan pengasasan kerajaan-kerajaan 3. Melayu yang tua dan kerajaan Melayu yang baru 4. Menyatakan lokasi kerajaan-kerajaan Melayu Aras 2 1. Menghubungkait kerajaan-kerajaan Melayu dari aspek pengasasan Aras 3 1. Merasionalkan asal-usul nama kerajaan- kerajaan Melayu | Naungan Ufti Demokrasi | Perbincangan: Latar belakang pembentukan kerajaan- kerajaan Melayu yang tua dan kerajaan- kerajaan Melayu yang baru Kajian Buku Teks: Asal usul nama kerajaan Melayu yang tua dan kerajaan Melayu yang baru Melabel Peta: Kerajaan‑ kerajaan Melayu yang tua dan kerajaan Melayu yang baru Buku Skrap Bendera negeri Jata negeri Lambang negeri Asal usul Kerajaan Tua dan Baru. Kajian Gambar: Bendera Negeri | Kebanggaan terhadap warisan kita Menghargai warisan budaya negeri-negeri Melayu Keunikan kerajaankerajaan Melayu Berbangga dengan kepelbagaian warisan sejagat negara | |||||||
Minggu 28 , 29 dan 30 | BAB 9 WARISAN KESULTANAN MELAYU 9.1 Sistem pemerintahan danpentadbiran i. Negeri-negeri Melayu ii. Negeri Sembilan 9.2 Sistem Perundangan i. Undang-undang Tidak Bertulis - Adat Temenggung - Adat Perpatih ii. Undang-Undang Bertulis 9.3 Kegiatan ekonomi di negeri- negeri Melayu i. Sara diri - bercucuk tanam - menangkap ikan - mengumpul hasil hutan ii. Perlombongan iii.Kraftangan iv.Percukaian v. Perdagangan - mata wang - timbangan dan sukatan - pengangkutan | Memahami sistem pentadbiran negeri-negeri Melayu Aras 1 1. Mendefinisikan konsep daulat dan tulah 2. Menyenaraikan ciri-ciri yang mengukuhkan daulat 3. Menamakan alat-alat kebesaran negeri-negeri Melayu 4. Mengumpul maklumat tentang peranan pembesar di peringkat jajahan dan daerah 5. Menceritakan peranan pemimpin agama dan magis 6. Menerangkan peranan Ketua Penggawa dan Ketua Kampung 7. Membina struktur pentadbiran Unit Kerajaan Melayu dan Negeri Sembilan 8. Memerihalkan sistem pentadbiran Negeri Sembilan Aras 2 1. Membandingkan sistem pentadbiran Kerajaan Melaka dan Negeri Sembilan 2. Menghubungkaitkan konsep daulat dengan pengukuhan kuasa sultan Aras 3 1. Membuktikan kewujudan amalan demokrasi dalam Adat Perpatih 2. Menghubungkaitkan sistem pemerintahan dengan keamanan dan kemajuan negara Memahami Sistem Perundangan Kerajaan Melayu Aras 1 1. Menceritakan tentang latar belakang Adat Temenggung dan Adat Perpatih 2. Menyatakan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih 3. Menyenaraikan prinsip-prinsip yang terkandung dalam Hukum Kanun Melaka, Undang-undang Laut Melaka, Undang-undang 99 Perak, Undang-undang Pahang, Undang-undang Kedah dan sistem perundangan di Kelantan Aras 2 1. Membandingkan prinsip-prinsip Adat Temenggung dan Adat Perpatih 2. Membandingkan undang-undang adat dengan undang-undang bertulis Aras 3 1. Menghuraikan kepentingan sistem perundangan dalam menjamin kesejahteraan hidup bermasyarakat Mengetahui tentang kegiatan ekonomi di Negeri‑ negeri Melayu Aras 1 1. Mendefinisikan konsep sara diri 2. Mengumpulkan maklumat tentang kegiatan perlombongan, kraftangan dan perdagangan 3. Menyatakan jenis peralatan yang digunakan dalam menjalankan kegiatan ekonomi 4. Memberi contoh jenis matawang yang digunakan 5. Menyatakan sistem cukai yang diperkenalkan 6. Menamakan sistem timbangan dan sukatan 7. Menamakan jenis pengangkutan Aras2 1. Menerangkan peranan sungai sebagai nadi perkembangan ekonomi 2. Mengelaskan tentang jenis matawang yang digunakan di Tanah Melayu 3. Menerangkan kegunaan hasil perlombongan Aras 3 1. Menilai peranan matawang dalam perkembangan ekonomi 2. Membuat inferens kraftangan sebagai warisan kebudayaan bangsa | Daulat Jajahan Golongan Magis Kuasa mutlak Susun lapis pembesar politik Luak Suku/waris Buapak Perut Pembahagian pusaka Undang- undang bertulis Undang- undang tidak bertulis Undang- undang Adat Kanun Prinsip dalam sistem Perundangan Sara diri Bebas cukai kuala Cukai labuh batu Sistem serah Sistem kerah Meramu | Pengurusan grafik: Carta Organisasi Struktur Politik /Pemerintahan Melayu Carta Struktur Sosial Masyarakat Melayu Membina Peta Minda: Sistem perundangan di negeri-negeri Melayu Perbincangan Berkumpulan: Kepentingan undang-undang Bercerita tentang hukum adat Sketsa Ciri-ciri Adat Perpatih dan Adat Temenggung. Membina Peta Minda: Jenis-j enis kegiatan ekonomi tradisional Kajian Gambar: Mata wang tradisional Kaedah Stesyen Gambar aktiviti ekonomi(spt.Me lombong,bertani dll. Kajian Bahan Maujud: Memerihal bahan maujud dari segi cara penghasilan, kegunaan dll. | Kepatuhan kepada undang‑undang dan pentadbiran Mematuhi peraturan dan undang‑undang Berbangga dengan warisan negara Menghargai sistem perundangan kini Kegigihan berusaha meningkatkan kemakmuran negara kita Berbangga dengan bumi kita yang bertuah Berbangga dengan kebolehan, keupayaan dan kreatif kita Berusaha meningkat‑ kan kebolehan, keupayaan dan kreativiti tisi |
Minggu 31 | 9.4 Sosiobudaya i. Struktur masyarakat Melayu tradisional - Susun lapis masyarakat dan fungsinya ii. Gaya hidup golongan bangsawan dan golongan rakyat iii.Kegiatan sosiobudaya masyarakat Melayu tradisional - Kegiatan masa lapang - Karya persuratan - Kesenian rakyat - Adat resam - Pendidikan | Memahami tentang sosiobudaya masyarakat Melayu tradisional Aras 1 1. Menyatakan susun lapis masyarakat Melayu tradisional 2. Menyenaraikan peranan setiap susun lapis masyarakat 3. Menceritakan gaya hidup golongan bangsawan dan rakyat jelata 4. Menyenaraikan kegiatan masa lapang 5. Menyatakan contoh karya persuratan 6. Mengumpul maklumat tentang kesenian rakyat dan adat resam 7. Menyatakan jenis pendidikan masyarakat Melayu tradisional Aras 2 1. Menjelaskan struktur susun lapis masyarakat Melayu 2. Membandingkan kegiatan masa lapang golongan bangsawan dengan rakyat jelata Aras 3 1. Menerangkan amalan hidup bermasyarakat untuk kesejahteraan 2. Membandingkan kegiatan masa lapang masyarakat Melayu tradisional dengan masyarakat hari ini | Golongan Pemerintah Golongan Diperintah Golongan Merdeheka Golongan Hamba Golongan Bangsawan Golongan Rakyat | Perbincangan Kumpulan: Peranan golongan pemerintah dan diperintah. Golongan bangsawan dan rakyat jelata. Pengurusan Grafik: Membandingkan gaya hidup Golongan bangsa- wan dan rakyat Simulasi: Murid bermain congkak Tayangan Video: Upacara kemangkatan dan pertabalan. Kesenian tradisional Melayu. Membuat Buku Skrap: Kegiatan masa lapang Audio Visual: Mendengar lagu-lagu tradisional. | Ketinggian nilai budaya bangsa Menghargai Dan mengamal‑ kan tradisi budaya bangsa Bersatu dan berharmoni menjamin kesejahteraan bersama Sentiasa bersatu-padu dalam esebuah masyarakat | ||||||
Minggu 32 | Ujian Bulan OGOS | ||||||||||
Minggu 33 dan 34 | BAB 10 - SARAWAK 10.1 Latar belakang Sejarah Sarawak - Pertalian Sarawak dengan Kesultanan Brunei dan Kesul tanan Sulu 10.2 Masyarakat Sarawak - Kumpulan etnik dan petempatan 10.3 Kegiatan sosiobudaya - Cara hidup dan budaya (pendidikan, peraturan, ke- senian, adat resam, agama dan kepercayaan) 10.4 Kegiatan ekonomi - Sara diri -Perlombongan - Perdagangan - Sistem pertukaran barang - Eksport (sagu, sarang burung, dan timun laut) | Mengetahui tentang latar belakang sejarah dan masyarakat Sarawak Aras 1 1. Menceritakan pertalian sejarah Sarawak dengan Kesultanan Brunei dan Sulu 2. Menyenaraikan kumpulan etnik di Sarawak 3. Menyatakan lokasi petempatan kumpulan etnik di Sarawak 4. Menceritakan cara hidup dan budaya kumpulan etnik di Sarawak 5. Menyenaraikan jenis kegiatan ekonomi di Sarawak Aras 2 1. Menghubungkaitkan kawasan petempatan kumpulan etnik di Sarawak dengan cara hidup, budaya dan kegiatan ekonomi Aras 3 1. Membuktikan kewujudan budaya bermuafakat dalam kehidupan masyarakat Sarawak 2. Menjelaskan dengan contoh kewujudan kepelbagaian budaya yang menunjukkan keistimewaan masyarakat Malaysia | Kesultanan Kuasa Autonomi Etnik Animisme Sara diri Pertanian pindah | Melorek dan Melabel Kawasan: Petempatan kumpulan etnik di Sarawak di atas peta Kajian Gambar: Petempatan kumpulan etnik di Sarawak Perbincangan Kumpulan: Kegiatan ekonomi penduduk Sarawak | Semangat bermasyarakat Memanfaatkan masa lapang Permuafakatan mengukuhkan negara kita Mengamalkan hidup bersatu padu Kekayaan warisan budaya Malaysia Menghargai keindahan dan warisan budaya Malaysia Kepelbagaian kegiatan ekonomi menjamin kesejahteraan rakyat Sentiasa memajukan ekonomi negara | ||||||
Minggu 35 dan 36 | BAB 11 SABAH 11.1 Latar belakang sejarah Sabah - Pertalian Sabah dengan Kesul- tanan Brunei dan Kesul-etnik tanan Sulu 11.2 Masyarakat Sabah - Kumpulan etnik dan petempatan 11.3 Kegiatan sosiobudaya - Cara hidup dan budaya (pendidikan, peraturan, ke- senian, adat resam, agama dan kepercayaan) 11.4 Kegiatan ekonomi - Sara diri - Perlombongan - Perdagangan - Sistem pertuka- ran barang - Eksport (sagu, sarang burung, dan timun laut) | Mengetahui tentang latar belakang sejarah dan masyarakat Sabah Aras 1 Menceritakan pertalian sejarah Sabah dengan Kesultanan Brunei dan Sulu Menyenaraikan kumpulan etnik di Sabah Menyatakan lokasi petempatan kumpulan etnik di Sabah Menceritakan cara hidup dan budaya kumpulan di Sabah Menyenaraikan jenis kegiatan ekonomi di Sabah Aras Menghubungkaitkan kawasan petempatan kumpulan etnik di Sabah dengan cara hidup, budaya dan kegiatan ekonomi Aras Membuktikan kewujudan budaya bermuafakat dalam kehidupan masyarakat Sabah Menjelaskan dengan contoh kewujudan kepelbagaian budaya yang menunjukkan keistimewaan masyarakat Malaysia Menghuraikan tamu ke arah perpaduan di Sabah | Kesultanan Kuasa autonomi Etnik Animisme Sara diri Pertanian pindah Tamu | Melorek dan Melabel Kawasan: Petempatan kumpulan etnik Sabah di atas peta Kajian Gambar: Petempatan kumpulan etnik di Sabah Perbincangan Kumpulan: Kegiatan ekonomi penduduk Sabah Lawatan : Lawatan sambil belajar ke Mini Malaysia Melaka. | Semangat bermasyarakat Memanfaatkan masa lapang Permuafakatan mengukuhkan negara kita Mengamalkan hidup bersatu padu Kekayaan warisan budaya Malaysia Menghargai keindahan dan warisan budaya Malaysia Kepelbagaian kegiatan ekonomi menjamin kesejahteraan rakyat Sentiasa memajukan ekonomi negara |
Minggu 37 | Ulangkaji Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 38 | Ulangkaji Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 39 | Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 40 | Rumusan Peperiksaan Akhir Tahun | ||||
Minggu 41 | Persediaan Latihan dan Kerja Cuti Akhir Tahun | ||||
Minggu 42 | Persediaan Latihan dan Kerja Cuti Akhir Tahun | ||||
Cuti Akhir Tahun (19.11.2011 -01.01.2012) |
0 ulasan:
Catat Ulasan