PERANCANGAN STRATEGIK KELAS RANCANGAN KHAS
ANALISIS SWOT
Strength (Kekuatan) S1. Warga kerja SMK Palong Sebelas (F) sentiasa memberi komitmen yang tinggi terhadap KRK . S2. Semua pelajar KRK mempunyai keputusan UPSR 5A dan paling minimum 4A 1C dan merupakan pelajar terpilih S3 KRK mempunyai Kelas Khas sendiri, guru yang berpengalaman dan pakar yang mengajar KRK S4. Pihak pentadbir sekolah sangat prihatin dalam meningkatkan pencapaian prestasi KRK S5. Pelajar KRK diberi kemudahan asrama,sokongan biasiswa,kelas tambahan dan kemudahan buku latihan . | Weakness (Kelemahan) W1. Pelajar tidak mempunyai persaingan dalam belajar W2. Kekurangan guru yang mempunyai opsyen seperti Sejarah dan Geografi W3. Pelajar mudah terpengaruh dengan aktiviti yang kurang sihat seperti ponteng kelas tambahan,tidak menyiapkan kerja sekolah dan kurang minat untuk belajar W4. Pelajar kurang pengetahuan tentang teknik-teknik belajar,pengurusan masa,menyalin nota dan belajar secara kendiri |
O1. Sokongan dan kerjasama antara ibubapa dan guru O2. Pemantauan JPNS dan PPDJJ sebagai sokongan O3.Bantuan dan sumbangan kewangan dari PIBG dan FELDA. O4. Kelas tambahan oleh FELDA (STF) | Threat (Cabaran dan Ancaman) T1. Sukar untuk mengubah sikap segelintir pelajar KRK yang tidak minat belajar dan kurang berusaha. T2. Sikap kurang prihatin segelintir ibubapa/penjaga terhadap kepentingan pencapaian prestasi pelajar KRK. |
TOWS MATRIKS (KELAS RANCANGAN KHAS)
Strategi SO S1O2 Warga kerja SMK Palong Sebelas (F) sentiasa memberi Komitmen yang tinggi terhadap KRK dengan pemantauan JPNS dan PPDJJ sebagai sokongan. S5O4 Pelajar KRK diberi kemudahan asrama,sokongan biasiswa,kelas tambahan dan kemudahan buku latihan serta pelajar terpilih bagi mengikuti Kelas tambahan oleh FELDA (STF) | Strategi ST S3T1 KRK mempunyai Kelas Khas sendiri, guru yang berpengalaman dan pakar yang mengajar KRK akan menggunakan pelbagai teknik untuk mengubah sikap segelintir pelajar KRK yang tidak minat belajar dan kurang berusaha. |
Strategi WO W3O1 Pelajar mudah terpengaruh dengan aktiviti yang kurang sihat seperti ponteng kelas tambahan,tidak menyiapkan kerja sekolah dan kurang minat untuk belajar akan diatasi dengan Sokongan dan kerjasama antara ibubapa dan guru dan sentiasa berbincang W2O2 . Pemantauan JPNS dan PPDJJ sebagai sokongan dan memastikan kekurangan guru yang mempunyai opsyen seperti Sejarah dan Geografi dapat diatasi. | Strategi WT W1T2 Pelajar mudah terpengaruh dengan aktiviti yang kurang sihat seperti ponteng kelas tambahan,tidak menyiapkan kerja sekolah dan kurang minat untuk belajar dan sikap kurang prihatin segelintir ibubapa/penjaga terhadap kepentingan pencapaian prestasi pelajar KRK akan dimotivasikan dengan program- program sekolah. |
SEK. MEN. KEB. PALONG SEBELAS (F) 73430 GEMAS, NEGERI SEMBILAN
Isu Strategik,Matlamat,Objektif,KPI dan Sasaran Prestasi Tahun 2011-2015
BIDANG: KELAS RANCANGAN KHAS (PMR)
ISU STRATEGIK | MATLAMAT | OBJEKTIF | KPI | | SASARAN | STRATEGIK /INISIATIF | |||||
TOV | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||||||
Tahap pencapaian pelajar mendapat A dalam semua matapelajaran belum capai 40% dalam PMR | 1.Meningkatkan tahap lebih 40% dari pelajar KRK mendapat A dalam semua matapelajaran. (kualiti) 2. Mencapai sasaran 60% pelajar yang mendapat 5A dan ke atas.(kuantiti) | 1. Peratus pelajar yang mendapat A dalam semua matapelajaran semakin baik dan mencapai lebih 40% dalam PMR | 40% pelajar mendapat 8A (A dalam semua mata pelajaran) | Bil pelajar | 2/25 | 13/19 | 15/21 | 17/21 | 21/25 | 22/25 | 1. Program Minda Cergas 2. Program Kelas Bimbingan /Prep 3. Program Cuti-Cuti Belajar 4. Program Can I Help You? (Mentor- Mentee) 5. Teknik menjawab soalan PMR mengikut mata pelajaran 6. Akhbar Dalam Darjah 7. Kelas Tambahan STF 8. Ujian Prestasi 9. Latih tubi PMR |
% | 8 | 68.4 | 71.4 | 80.9 | 84 | 88 | |||||
GP KRK | 1.79 | 1.13 | 1.10 | 1.08 | 1.06 | 1.03 | |||||
2. Peratusan pelajar yang mendapat 5A dan ke atas dapat ditingkatkankan | 60% Pelajar yang mendapat 5A dan ke atas | Bil Pelajar | 8/25 | 19/19 | 21/21 | 21/21 | 25/25 | 25/25 | |||
% | 32 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
0 ulasan:
Catat Ulasan