Pengikut

Rabu, 14 Disember 2011

Perancangan Strategik KRK 2011


PERANCANGAN STRATEGIK KELAS RANCANGAN KHAS

ANALISIS SWOT

Strength (Kekuatan)

S1. Warga kerja SMK Palong Sebelas (F) sentiasa memberi komitmen

yang tinggi terhadap KRK .

S2. Semua pelajar KRK mempunyai keputusan UPSR 5A dan paling

minimum 4A 1C dan merupakan pelajar terpilih

S3 KRK mempunyai Kelas Khas sendiri, guru yang berpengalaman

dan pakar yang mengajar KRK

S4. Pihak pentadbir sekolah sangat prihatin dalam meningkatkan

pencapaian prestasi KRK

S5. Pelajar KRK diberi kemudahan asrama,sokongan biasiswa,kelas

tambahan dan kemudahan buku latihan

.

Weakness (Kelemahan)

W1. Pelajar tidak mempunyai persaingan dalam belajar

W2. Kekurangan guru yang mempunyai opsyen seperti Sejarah dan

Geografi

W3. Pelajar mudah terpengaruh dengan aktiviti yang kurang sihat

seperti ponteng kelas tambahan,tidak menyiapkan kerja sekolah

dan kurang minat untuk belajar

W4. Pelajar kurang pengetahuan tentang teknik-teknik

belajar,pengurusan masa,menyalin nota dan belajar secara kendiri

Opportunity (Peluang)

O1. Sokongan dan kerjasama antara ibubapa dan guru

O2. Pemantauan JPNS dan PPDJJ sebagai sokongan

O3.Bantuan dan sumbangan kewangan dari PIBG dan FELDA.

O4. Kelas tambahan oleh FELDA (STF)

Threat (Cabaran dan Ancaman)

T1. Sukar untuk mengubah sikap segelintir pelajar KRK yang tidak

minat belajar dan kurang berusaha.

T2. Sikap kurang prihatin segelintir ibubapa/penjaga terhadap

kepentingan pencapaian prestasi pelajar KRK.

TOWS MATRIKS (KELAS RANCANGAN KHAS)

Strategi SO

S1O2 Warga kerja SMK Palong Sebelas (F) sentiasa memberi

Komitmen yang tinggi terhadap KRK dengan pemantauan

JPNS dan PPDJJ sebagai sokongan.

S5O4 Pelajar KRK diberi kemudahan asrama,sokongan

biasiswa,kelas tambahan dan kemudahan buku latihan serta

pelajar terpilih bagi mengikuti Kelas tambahan oleh FELDA

(STF)

Strategi ST

S3T1 KRK mempunyai Kelas Khas sendiri, guru yang berpengalaman

dan pakar yang mengajar KRK akan menggunakan pelbagai

teknik untuk mengubah sikap segelintir pelajar KRK yang tidak

minat belajar dan kurang berusaha.

Strategi WO

W3O1 Pelajar mudah terpengaruh dengan aktiviti yang kurang sihat

seperti ponteng kelas tambahan,tidak menyiapkan kerja

sekolah dan kurang minat untuk belajar akan diatasi dengan

Sokongan dan kerjasama antara ibubapa dan guru dan

sentiasa berbincang

W2O2 . Pemantauan JPNS dan PPDJJ sebagai sokongan dan

memastikan kekurangan guru yang mempunyai opsyen

seperti Sejarah dan Geografi dapat diatasi.

Strategi WT

W1T2 Pelajar mudah terpengaruh dengan aktiviti yang kurang sihat

seperti ponteng kelas tambahan,tidak menyiapkan kerja sekolah

dan kurang minat untuk belajar dan sikap kurang prihatin

segelintir ibubapa/penjaga terhadap kepentingan pencapaian

prestasi pelajar KRK akan dimotivasikan dengan program-

program sekolah.

SEK. MEN. KEB. PALONG SEBELAS (F) 73430 GEMAS, NEGERI SEMBILAN

Isu Strategik,Matlamat,Objektif,KPI dan Sasaran Prestasi Tahun 2011-2015

BIDANG: KELAS RANCANGAN KHAS (PMR)

ISU

STRATEGIK

MATLAMAT

OBJEKTIF

KPI

SASARAN

STRATEGIK

/INISIATIF

TOV

2011

2012

2013

2014

2015

Tahap pencapaian pelajar mendapat A dalam semua matapelajaran belum capai 40% dalam PMR

1.Meningkatkan tahap lebih 40% dari pelajar KRK mendapat A dalam semua matapelajaran.

(kualiti)

2. Mencapai sasaran 60% pelajar yang mendapat 5A dan ke atas.(kuantiti)

1. Peratus pelajar yang mendapat A dalam semua matapelajaran semakin baik dan mencapai lebih 40% dalam PMR

40% pelajar mendapat 8A (A dalam semua mata

pelajaran)

Bil

pelajar

2/25

13/19

15/21

17/21

21/25

22/25

1. Program Minda Cergas

2. Program Kelas

Bimbingan /Prep

3. Program Cuti-Cuti Belajar

4. Program Can I Help You? (Mentor- Mentee)

5. Teknik menjawab soalan PMR mengikut mata pelajaran

6. Akhbar Dalam Darjah

7. Kelas Tambahan STF

8. Ujian Prestasi

9. Latih tubi PMR

%

8

68.4

71.4

80.9

84

88

GP KRK

1.79

1.13

1.10

1.08

1.06

1.03

2. Peratusan pelajar yang mendapat 5A dan ke atas dapat ditingkatkankan

60% Pelajar yang mendapat 5A dan

ke atas

Bil

Pelajar

8/25

19/19

21/21

21/21

25/25

25/25

%

32

100

100

100

100

100

0 ulasan:

HAK CIPTA CIKGU ZARIMAH OTHMAN