Semakan Tawaran ke Kolej Vokasional, SM Teknik dan SM Vokasional Tahun 2012
Sukacita dimaklumkan bahawa Semakan Tawaran ke Kolej Vokasional, SM Teknik dan SM Vokasional Tahun 2012 telah dibuka hari ini melalui laman sesawang di sini.
Harap maklum.
KENYATAAN AKHBAR KEPUTUSAN PEPERIKSAAN PENILAIAN MENENGAH RENDAH TAHUN 2011 |
Majlis Pengumuman Analisis Keputusan PMR 2011 akan diadakan pada hari Khamis, 22 Disember 2011 pada jam 9.00 pagi di Bilik Mesyuarat Utama, Aras 6, Blok E8, Kompleks Kerajaan Parcel E, Putrajaya. Calon boleh mendapatkan keputusan mereka daripada sekolah masing-masing selepas jam 10.00 pagi pada hari yang sama. Untuk makluman, peperiksaan bertulis PMR 2011 telah berlangsung pada 4, 5, 6, 10 dan 11 Oktober 2011. Seramai 481,292orang calon telah menduduki PMR pada tahun ini di 3,521 pusat peperiksaan di seluruh negara. Mulai tahun ini juga Kementerian Pelajaran Malaysia memperkenalkan perkhidmatan semakan keputusan PMR melalui mySMS 15888. Perkhidmatan ini akan diaktifkan bermula jam 10 pagi, 22 Disember 2011 dan akan ditamatkan pada 12 tengah malam, 28 Disember 2011. Bersama ini dilampirkan bahan promosi perkhidmatan yang dikeluarkan oleh MAMPU untuk rujukan. Lembaga Peperiksaan Kementerian Pelajaran Malaysia 20 Disember 2011 |
PEPERIKSAAN | TARIKH |
UJIAN PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH (UPSR) Bertulis | 11, 12, 13 September 2012 |
PENILAIAN MENENGAH RENDAH (PMR) Bertulis | 9, 10. 11, 15, & 16 Oktober 2012 |
SIJIL AGAMA MALAYSIA (STAM) Lisan Bertulis | 9, 10, 11, 12, 16, 17, 18 & 19 Julai 2012 16, 17, 18, 22, & 23 Oktober 2012 |
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (Ulangan) SPM(U) | 12 & 13 Jun 2012 |
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA (SPM) Amali Siri 8 Bertulis | 19, 20, & 21 Oktober 2012 5 November – 7 Disember 2012 |
PEPERIKSAAN | TARIKH |
SIJIL TINGGI PERSEKOLAHAN MALAYSIA (STPM) Ujian Lisan Bahasa Arab Peperiksaan/Ujian Bertulis | 18, 19, 20, 24, 25, & 26 Sep. 2012 6 November – 6 Disember 2012 |
MALAYSIAN UNIVERSITY ENGLISH TEST (MUET) i. i. Ujian Speaking i. Ujian Bertulis ii. Ujain Speaking ii. Ujian Bertulis iii. Ujian Speaking iv. Ujian Bertulis | 20, 21, 22, 23, 27 & 28 Februari 2012 3 Mac 2012 2, 3, 4, 9, 10, & 11 Julai 2012 28 Julai 2012 15, 16, 17, 18, 22, & 23 Oktober 2012 10 November 2012 |
PEPERIKSAAN | TARIKH |
UJIAN 1 Bertulis | 5 - 9 Mac 2012 |
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN Bertulis | 14 – 25 Mei |
PRA-UJIAN PENCAPAIAN SEKOLAH RENDAH Bertulis | 24, 25, & 26 Julai 2012 |
UJIAN 2 Bertulis | 6 – 10 Ogos 2012 |
PERCUBAAN PENILAIAN MENENGAH RENDAH Bertulis | 6 – 10 Ogos 2012 |
PERRCUBAAN SIJIL PELAJARAN MALAYSIA Bertulis | 3 – 21 September 2012 |
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN Bertulis | 15 – 25 Oktober 2012 |
UJIAN/PEPERIKSAAN | TAHUN/TINGKATAN | TARIKH AKHIR KEY-IN MARKAH SAPS |
Tahun 3 - 6 | 16 Mac 2012 (Rendah) | |
Peralihan | ||
UJIAN 1 | Tingkatan 2 - 3 | 23 Mac 2012 |
Tingkatan 4 - 5 | (Menengah) | |
Tingkatan 6 Atas | ||
Tahun 3 - 6 | 08 Jun 2012 (Rendah) | |
PEPERIKSAN | Peralihan | |
PERTENGAHAN | Tingkatan 2 - 3 | 15 Jun 2012 |
TAHUN | Tingkatan 4 - 5 | (Menengah) |
Tingkatan 6 Atas | ||
Tahun 6 (UPSR) | 03 Ogos 2012 | |
Tingkatan 3 (PMR) | 25 Ogos 2012 | |
PERCUBAAN | Tingkatan 5 (SPM) | 28 September 2012 |
Tingkatan 6 (STPM) | 28 September 2012 | |
Tahun 3 - 6 | ||
PEPERIKSAAN | Peralihan | |
AKHIR TAHUN | Tingkatan 2 - 3 | 23 November 2012 |
Tingkatan 4 - 5 | ||
Tingkatan 6 Atas |
PERANCANGAN STRATEGIK KELAS RANCANGAN KHAS
ANALISIS SWOT
Strength (Kekuatan) S1. Warga kerja SMK Palong Sebelas (F) sentiasa memberi komitmen yang tinggi terhadap KRK . S2. Semua pelajar KRK mempunyai keputusan UPSR 5A dan paling minimum 4A 1C dan merupakan pelajar terpilih S3 KRK mempunyai Kelas Khas sendiri, guru yang berpengalaman dan pakar yang mengajar KRK S4. Pihak pentadbir sekolah sangat prihatin dalam meningkatkan pencapaian prestasi KRK S5. Pelajar KRK diberi kemudahan asrama,sokongan biasiswa,kelas tambahan dan kemudahan buku latihan . | Weakness (Kelemahan) W1. Pelajar tidak mempunyai persaingan dalam belajar W2. Kekurangan guru yang mempunyai opsyen seperti Sejarah dan Geografi W3. Pelajar mudah terpengaruh dengan aktiviti yang kurang sihat seperti ponteng kelas tambahan,tidak menyiapkan kerja sekolah dan kurang minat untuk belajar W4. Pelajar kurang pengetahuan tentang teknik-teknik belajar,pengurusan masa,menyalin nota dan belajar secara kendiri |
O1. Sokongan dan kerjasama antara ibubapa dan guru O2. Pemantauan JPNS dan PPDJJ sebagai sokongan O3.Bantuan dan sumbangan kewangan dari PIBG dan FELDA. O4. Kelas tambahan oleh FELDA (STF) | Threat (Cabaran dan Ancaman) T1. Sukar untuk mengubah sikap segelintir pelajar KRK yang tidak minat belajar dan kurang berusaha. T2. Sikap kurang prihatin segelintir ibubapa/penjaga terhadap kepentingan pencapaian prestasi pelajar KRK. |
TOWS MATRIKS (KELAS RANCANGAN KHAS)
Strategi SO S1O2 Warga kerja SMK Palong Sebelas (F) sentiasa memberi Komitmen yang tinggi terhadap KRK dengan pemantauan JPNS dan PPDJJ sebagai sokongan. S5O4 Pelajar KRK diberi kemudahan asrama,sokongan biasiswa,kelas tambahan dan kemudahan buku latihan serta pelajar terpilih bagi mengikuti Kelas tambahan oleh FELDA (STF) | Strategi ST S3T1 KRK mempunyai Kelas Khas sendiri, guru yang berpengalaman dan pakar yang mengajar KRK akan menggunakan pelbagai teknik untuk mengubah sikap segelintir pelajar KRK yang tidak minat belajar dan kurang berusaha. |
Strategi WO W3O1 Pelajar mudah terpengaruh dengan aktiviti yang kurang sihat seperti ponteng kelas tambahan,tidak menyiapkan kerja sekolah dan kurang minat untuk belajar akan diatasi dengan Sokongan dan kerjasama antara ibubapa dan guru dan sentiasa berbincang W2O2 . Pemantauan JPNS dan PPDJJ sebagai sokongan dan memastikan kekurangan guru yang mempunyai opsyen seperti Sejarah dan Geografi dapat diatasi. | Strategi WT W1T2 Pelajar mudah terpengaruh dengan aktiviti yang kurang sihat seperti ponteng kelas tambahan,tidak menyiapkan kerja sekolah dan kurang minat untuk belajar dan sikap kurang prihatin segelintir ibubapa/penjaga terhadap kepentingan pencapaian prestasi pelajar KRK akan dimotivasikan dengan program- program sekolah. |
SEK. MEN. KEB. PALONG SEBELAS (F) 73430 GEMAS, NEGERI SEMBILAN
Isu Strategik,Matlamat,Objektif,KPI dan Sasaran Prestasi Tahun 2011-2015
BIDANG: KELAS RANCANGAN KHAS (PMR)
ISU STRATEGIK | MATLAMAT | OBJEKTIF | KPI | | SASARAN | STRATEGIK /INISIATIF | |||||
TOV | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||||||
Tahap pencapaian pelajar mendapat A dalam semua matapelajaran belum capai 40% dalam PMR | 1.Meningkatkan tahap lebih 40% dari pelajar KRK mendapat A dalam semua matapelajaran. (kualiti) 2. Mencapai sasaran 60% pelajar yang mendapat 5A dan ke atas.(kuantiti) | 1. Peratus pelajar yang mendapat A dalam semua matapelajaran semakin baik dan mencapai lebih 40% dalam PMR | 40% pelajar mendapat 8A (A dalam semua mata pelajaran) | Bil pelajar | 2/25 | 13/19 | 15/21 | 17/21 | 21/25 | 22/25 | 1. Program Minda Cergas 2. Program Kelas Bimbingan /Prep 3. Program Cuti-Cuti Belajar 4. Program Can I Help You? (Mentor- Mentee) 5. Teknik menjawab soalan PMR mengikut mata pelajaran 6. Akhbar Dalam Darjah 7. Kelas Tambahan STF 8. Ujian Prestasi 9. Latih tubi PMR |
% | 8 | 68.4 | 71.4 | 80.9 | 84 | 88 | |||||
GP KRK | 1.79 | 1.13 | 1.10 | 1.08 | 1.06 | 1.03 | |||||
2. Peratusan pelajar yang mendapat 5A dan ke atas dapat ditingkatkankan | 60% Pelajar yang mendapat 5A dan ke atas | Bil Pelajar | 8/25 | 19/19 | 21/21 | 21/21 | 25/25 | 25/25 | |||
% | 32 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |